دیابت  نوع 4 یا مقاومت به انسولین در افراد مسن

20 نوامبر 2015- تحقیقات جدید نشان می دهد دیابت یا مقاومت به انسولین درموشهای مسن دارای علت سلولی مختلفی نسبت به دیابت مرتبط با چاقی است. این یافته ها که در مجله ی Natureمنتشر شده است نشان دهنده ی نوع جدیدی از طبقه بندی دیابت یعنی " دیابت نوع 4" است.

این تحقیق حاصل همکاری دو دانشمند پیشرو دکتر Evansو دکتر Zhengازانستیتوی Salkدرآمریکا است. دکتر Evansمدیر آزمایشگاه بیان ژن و دکتر Zhengاستادیار آزمایشگاههای ایمونولوژی و پاتوزنز میکروبی در انستیتوی سالک، علت ابتلا افراد لاغر و مسن به دیابت را بررسی کردند.

این گروه از محققان به مقایسه ی سیستم ایمنی بدن موشهای سالم با موشهای مقاوم به انسولین مرتبط با چاقی و موشهای مقاوم به انسولین مرتبط با پیری پرداختند.

آنها دریافتند که تعداد سلولهای Tتنظیمی داخل بافت چربی (Tregs) بطورغیرطبیعی در موشهای دیابتی مسن(دیابت مرتبط با پیری) افزایش یافته است. درمقابل، تعداد سلولهای Tregsدر موشهای دیابتی چاق (دیابت مرتبط با چاقی) علیرغم اینکه بافتهای چربی بیشتری دارند، طبیعی می باشد.

محققان می گویند: سلولهای Tregsبه کاهش التهاب کمک می کنند، این سلولها با افزایش سن در بافت چربی تجمع می یابند. چنانچه این سلولها التهاب را در بافت چربی بطور کامل متوقف کنند تجمع چربی اطراف و داخل بخش هایی از بدن از جمله  کبد افزایش می یابد و منجر به مقاومت به انسولین میگردد.

هنگامیکه محققان سلولهای Tregsرا در موشهای مسن مقاوم به انسولین حذف نمودند، از ابتلا موشهای مسن به مقاومت به انسولین جلوگیری شد، اما بلاک کردن(حذف کردن) سلولهای Tregsدرموشهای چاق از مقاومت به انسولین ممانعت نکرد.

دکتر Evansمی گوید: دیابت در تعداد زیادی از افراد مسن به دلیل عدم وجود فاکتورهای خطر کلاسیک نظیر چاقی تشخیص داده نمی شود. این تحقیق نشان داد درمان دیابت نوع 4 در افراد مسن از طریق کاهش وزن میسر نبوده و از طریق حذف سلولهای Tregsامکان پذیر است.

 او می افزاید: ما امیدواریم این کشف نه تنها به درمانهای جدید منجر شود بلکه به دیابت نوع 4 به عنوان یک نوع جدید از دیابت رسمیت دهد.

تیم دکتر Evansودکتر Zhengدرحال برنامه ریزی تحقیقاتی برای بررسی چگونگی تعامل سلولهای Tregsبا بافت چربی و بررسی تاثیر این سلولهای ایمنی در سایر اندام ها در تسریع  فرآیند پیری هستند، همچنین دانشمندان در حال بررسی این نتایج در انسان می باشند .

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/nov/salk-institute-calls-for-type-4-diabetes-classification-following-insulin-resistance-findings-93480726.html